Новини з 1996 року

З 1 вересня дітей з особливими потребами переведуть в школи Кременчука. Що з цього вийде?

Марина Баніт 31 липня 2017 14:26 422 0

Як відомо, Президент підписав проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг".

Прийнятий закон передбачає по суті те, що з першого січня 2017 року діти з особливими потребами мають право на навчання у загальноосвітніх закладах. Дана новина бурхливо обговорюється народом України і в тому числі кременчужанами. Що так турбує людей і що це за закон, далі по тексту.

У пояснювальній записці йдеться про таке.

 Імплементація та реалізація міжнародних і європейських стандартів щодо захисту прав та законних інтересів осіб з особливими освітніми потребами є одним із пріоритетних напрямів діяльності держави.

Законопроектом, зокрема, передбачається:

закріпити право на освіту осіб з особливими освітніми потребами і надати їм можливість отримувати освіту в усіх навчальних закладах, у тому числі безоплатно в державних і комунальних навчальних закладах, незалежно від "встановлення інвалідності";

запровадити дистанційну та індивідуальну форми навчання;

визначити поняття "особа з особливими освітніми потребами",  "інклюзивне навчання";

надати можливість особам з особливими освітніми потребами отримати психолого-педагогічну та корекційно-розвиткову допомогу, створити для таких осіб інклюзивні та спеціальні групи (класи) у загальноосвітніх навчальних закладах.

Фінансування зазначених у законопроекті заходів здійснюватиметься за рахунок відповідних бюджетних призначень.

За прогнозами соціологів, реалізація Закону сприятиме врегулюванню питання доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг у навчальних закладах незалежно від форми власності та підпорядкування.

Отже, з першого вересня батьки дітей з інвалідністю матимуть змогу обирати, чи віддавати дитину на навчання в загальноосвітній заклад, чи довірити її навчання і реабілітацію інтернатним закладам для дітей з особливими потребами, які в МОН поки вирішили не ліквідовувати.

Особливим дітям у школах потрібні особливі умови – це маленькі класи, індивідуальний підхід, увага і турбота вчителя. Чи готові школи України і окремо Кременчука забезпечити умови для пересування дітей на візках, виділити тьютора, психолога?

Тьютор – це наставник, який у тих самих європейських країнах, на які ми рівняємося, допомагає дитині опанувати шкільну науку. Розвинені країни давно залучають тьюторів до навчання не лише дітей з особливими потребами, а й, наприклад, студентів дистанційної форми навчання. Коли такі спеціалісти будуть доступні всім особливим діткам, які йтимуть у державні школи, наразі не відомо.

Але, на жаль, багато вчителів не готові ні в частині методичного забезпечення, ні в частині звичайних знань на рівні людини, а не на рівні фахівця працювати з цими дітьми. Що робити, якщо до вчителя в клас прийде дитина з епілепсією чи з аутичним спектром розвитку або в неї періодично трапляються розлади поведінки, які потрібно дуже правильно відкорегувати?

Зараз більшість українських шкіл архітектурно недоступні для дітей з інвалідністю. За даними Української Хельсінської спілки з прав людини, з 17 тисяч навчальних закладів тільки 91 мають доступ до другого поверху для дітей на інвалідних візках. 25% шкіл не мають доступу навіть до першого поверху. Школи не забезпечені автобусами, попри вимоги закону.

Також школам доведеться побудувати окремі пристосовані для дітей з інвалідністю туалети, чого наразі в більшості шкіл немає.

Школи зобов'язані забезпечити таких дітей фахівцями і створити окремі класи, зручні для них. У законі зазначено, що за необхідності школа повинна забезпечити навчання жестовою мовою, шрифтом Брайля. Профінансувати це повинна місцева влада через субвенцію з держбюджету. Для навчання дітей з інвалідністю школи можуть створювати вечірні зміни, інклюзивні або спеціальні класи, а також групи із заочним або дистанційним навчанням.

Інклюзія — це повне залучення дітей з відмінними здібностями, коли всі аспекти шкільної освіти є доступними для інших дітей.

В інклюзивному класі має бути не більше 20 учнів, з яких двоє-троє - особливі. За необхідності з дитиною повинен бути помічник. Таким дітям не обов'язково вчитися заради високих балів, шкільну програму вони можуть засвоювати за можливостями.

Якщо дитина не може вчитися в інклюзивну класі, то буде відвідувати спеціальний клас у рамках звичайної школи. Він формується з шести-восьми дітей з особливими потребами. Інклюзія для таких дітей полягає в тому, що на перервах, у їдальні вони інтегруються в звичайне шкільне середовище і при цьому спілкуються зі звичайними дітьми.

Однак більшість українських шкіл не пристосовані для дітей з інвалідністю.

З цього приводу начальник Департаменту освіти міста Кременчука Геннадій Москалик коротко прокоментував, що в Кременчуцьких школах уже не перший рік діти вчаться за принципами інклюзивного навчання, школи готові приймати діточок з особливими потребами. Більше коментарів начальник управління пообіцяв дати після виходу з відпустки.

Для того, щоб інклюзію в кременчуцьких школах прийняли, потрібно більш активно працювати з суспільством, а в школах має бути відповідна методична база. Не готові ні вчителі до запровадження інклюзивної освіти, не готові й батьки звичайних дітей до того, що особливі діти прийдуть до них у клас - роблять висновок ті, хто сперечаються в соцмережах на цю тему.

Поділитися з друзями

Коментарі

Для того, щоб залишити коментар, вам необхідно авторизуватись