Новини з 1996 року

КРЕМЕНЧУК БУДЕ ПО ВУХА У БОРГАХ. Про кредит на 8 млн. євро

Віктор Крук 20 жовтня 2016 15:15 922 0

Кременчуцьке тролейбусне управління візьме 8 млн. євро кредиту під гарантію міської ради. Відповідне рішення хочуть затвердити на черговій сесії 25 жовтня.

40 нових тролейбусів

У проекті рішення «Про надання згоди комунальному підприємству «Кременчуцьке тролейбусне управління» на укладання кредитного договору з Європейським банком реконструкції та розвитку під гарантію Кременчуцької міської ради» йдеться про основні умови кредиту та повноваження посадових осіб при його укладанні. 

Зокрема, надається згода КТУ на отримання кредиту від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) під гарантію Кременчуцької міської ради на реалізацію інвестиційного проекту «Оновлення міського електротранспорту м.Кременчука». У проекті рішення кількість тролейбусів, які хочуть придбати у борг, не називається, але у додаткових матеріалах міститься опис проекту «Модернізація системи громадського міського електротранспорту в Кременчуці», де йдеться про необхідність придбання 50 нових тролейбусів. Нещодавно мер міста Віталій Малецький заявив про наміри придбати за кредитні кошти 40 тролейбусів, з яких 10 – з автономною ходою. Їх він пропонує пустити через Крюківський міст на Раківку.

Наразі на балансі КТУ знаходиться 64 тролейбуси, з яких 41 експлуатуються понад 15 років. Не всі з них виходять на лінії. Причиною цього в мерії називають технічний стан. Проте є ще одна вагома причина – на комунальному підприємстві не вистачає водіїв. Через низькі зарплати, але високу відповідальність багато з них звільнилися і поїхали на заробітки в інші міста та країни. Саме через це КТУ виділяють допомогу з міського бюджету – 2,2 млн. грн., частина з них піде на підвищення мізерних зарплат водіїв, щоб з підприємства не втекли останні.

Умови кредитування

Загальний обсяг кредиту, що має отримати КТУ, – 8 млн. євро, або майже 240 млн. грн. за теперішнім курсом, що в перерахунку на кількість мешканців Кременчука складає понад 1000 грн. на кожного кременчужанина - від немовляти до старого. Віддавати цей борг буде не комунальне підприємство (звідки КТУ візьме такі шалені гроші?), а міський бюджет, тобто усі кременчужани, які його наповнюють, про що і йдеться у проекті рішення.

Строк, на який надається кредит, - 12 років. Упродовж цього часу він має бути повністю погашений рівними платежами кожні шість місяців (усього 20 платежів) після відстрочки на два роки. Відсоткова ставка за користування коштами: 6-місячна ставка Euribor + маржа. Розмір ставки Euribor у проекті рішення не розкривається, але у поясненнях до нього називається ставка 0,01%. Тобто вона майже нульова. Але «маржа» - це 7% на рік «з можливістю зниження в залежності від кредитного рейтингу Кременчука та досягнення показників тарифів і фінансових коефіцієнтів, що задовольняють Банк, але не нижче 4%». 

Сподіватися на високий кредитний рейтинг Кременчука за теперішніх умов годі, тому більш реалістично виглядає ставка у 7% річних на найближчі роки з можливим зниженням до 6% у майбутньому.

Що це означає? Лише за обслуговування кредиту Кременчуку доведеться у перші роки сплачувати 560 тис. євро, або близько 16 млн. грн. за теперішнім курсом національної валюти, з поступовим зменшенням суми цього платежу в міру погашення основної суми кредиту. А через два роки почнуться виплати ще й основної суми боргу – по 800 тис. євро щороку (близько 24 млн. грн.). І так 10 років поспіль! За несвоєчасні платежі доведеться сплачувати штрафні санкції – 2% річних. Тобто разом близько 40 млн. грн, але за умови, що курс національної валюти не впаде. Повірити у стабільність гривні протягом 12 років може лише божевільний. Тож реальні платежі будуть значно більшими.

До цього ще треба додати одноразову комісію за відкриття кредитної лінії (1,2%) і комісію за резервування (0,6%). Це 144 тис. євро, або понад 4 млн. грн. А 700 тис. грн. з міського бюджету сплатять ще до отримання кредиту - на відшкодування ЄБРР «фактично понесених витрат… у зв’язку з підготовкою надання Банком фінансування». Отримає Кременчук кредит чи ні, ще не відомо, але цю суму потрібно сплатити, щоб мати таку можливість.

Хто буде розраховуватися?

Дорогувато обійдеться кременчужанам бажання керівників міста розпорядитися 8 млн. євро. Тим більше, що через кілька років, коли доведеться віддавати гроші, цих керівників, напевне, вже не буде при владі. І шукати кошти у міському бюджеті доведеться вже іншим керівникам. Втім усе одно платитимуть кременчужани, які наповнюють міський бюджет.

У проекті рішення йдеться, що ЄБРР надається місцева гарантія у формі договору гарантії, який має бути погоджений з Міністерством фінансів. Вважаю, що з київськими чиновниками керівники Кременчука питання «вирішать», бо знають, як це «правильно» робити.
Цікавою є плата для КТУ, яку в проекті рішення мають встановити депутати за надання гарантії міської ради – 1 (одна) гривня на місяць на увесь термін дії договору. Тобто міський бюджет отримає за свою гарантію від КТУ протягом 12 років 144 грн. (12. Х 12 міс. = 144 грн)! Небагато, але хоч щось…

А натомість у проекті передбачається, що в міському бюджеті всі ці 12 років мають бути передбачені кошти для забезпечення виконання гарантійних зобов’язань міста у розмірі 100% сум платежів. Тобто ті самі 40 млн. грн. щороку. А також доручається міському голові укласти від імені Кременчуцької міської ради з ЄБРР договір гарантії, а директору КТУ – кредитний договір.

Цей проект «тролейбусизації» правобережжя, на що місто має витратити 8 млн. євро, нагадує автору деяких наших громадян, які, маючи з доходів лише невелику зарплату, на яку родина ледь може звести кінці з кінцями, беруть у банку кредит на 12 років для купівлі новенького автомобіля, щоб зручніше було добиратися до роботи. Після того, як починаються платежі по кредиту, родина таких позичальників або голодує, або продає усе, що можна, або залишається ні з чим. 

Проте ініціаторів отримання цього кредиту можна зрозуміти. Адже провести тендери на закупівлю тролейбусів на 240 млн. грн. – це вам не якісь дрібниці. Навіть 10% від цієї суми становлять 24 млн. грн.! А в Україні з «відкатами» у 10% уже давно ніхто не працює. Зазвичай вони у декілька разів вищі.

Про те, як чиновники ще навіть не думали, як повертати цей кредит, та про ставлення депутатів міської ради до цієї ідеї можна почитати тут.

 

Теги: ЄБРРКременчуцьке тролейбусне управління кредит

Поділитися з друзями

Коментарі

Для того, щоб залишити коментар, вам необхідно авторизуватись

Подорож у минуле Кременчука: яким було наше місто на початку цього тисячоліття? ФОТО 238 0
Зі смолоскипами та з Україною в серці: у Кременчуці відбувся святковий автопробіг. ФОТОрепортаж 605 0
Кременчужанам нагадали про подвиг ветеранів, які боролися за наше місто проти нацистів. ФОТОрепортаж 1343 0