Новини з 1996 року

Депутати готують новий закон про таксі. Що зміниться?

Валерія Макряшина 30 листопад 2017 11:10 1843 0

Українські парламентарії готують закон про ринок таксі, який, як вони очікують, повинен вирішити проблеми цього сектору ринку і вивести бізнес із тіні.

Кожен з українців хоча б раз у житті викликав собі таксі. Проте мало хто розуміє, як діє дана система та на яких умовах працюють водії таксі. 

Багато хто з пасажирів навіть не замислювався про те, що в системі таксомоторного ринку є чимало проблем, які так чи інакше впливають і на нього самого.  Постають питання:  Як співпрацюють водії та інформаційні сервіси? Чому багато перевізників працюють у "тіні", не сплачують податки і не відповідають за безпеку пасажирів?

Ці проблеми покликаний вирішити законопроектякий уже два роки просто "висить" у Верховній Раді. Нещодавно його вирішили реанімувати, і це поновило суперечки на ринку між "службами таксі" та "інформаційними сервісами".

 

Як влаштована система таксі? 

Про посередників. Викликати таксі можна кількома способами: піймати машину на вулиці, зателефонувати до диспетчера або скористатися мобільним додатком.

В останніх двох випадках клієнт потрапляє до посередників. Алгоритм їх роботи простий: пасажир телефонує диспетчеру або викликає таксі через онлайн-додаток, а ті відправляють замовлення водіям, які з ними співпрацюють. Хто знаходиться територіально ближче до пасажира, той і отримує замовлення.

За можливість скористатися цією інформацією таксист сплачує інформаційному сервісу відсоток від кожної поїздки, попередньо уклавши з посередником договір. Такі сервіси зазвичай працюють, як звичайні сайти. Вони можуть не мати офісу та реєстрації і не платять податки. Таких таксі в Україні більше половини.

Ризик користування цими сервісами в тому, що для отримання інформації з їхньої бази даних достатньо зареєструватися онлайн, що не вимагає детальної перевірки. Клієнт не знає, чи ліцензований водій таксі і чи є в нього страховка. Система настільки проста, що дозволяє реєструвати одну машину, а їздити на іншій.

Є інший варіант: водії укладають контракт зі службою таксі, яка має свій автопарк. Хоча водії можуть працювати в таких службах і на своїх машинах. Тут у випадку аварії пасажир може звернутися до офісу. Служба таксі відповідає за співпрацю з кожною машиною.

Про водіїв. Водії поділяються на дві категорії: ті, хто реєструють ФОП і платять податки, працюючи на своїй машині, і ті, хто влаштовуються в таксопарк.

Маючи статус ФОП, водій може одночасно співпрацювати і з таксопарком, і з інформаційним сервісом. Проте часто водії без ліцензії укладають договори з інформаційними службами, економлячи час та гроші. Такий вид діяльності називають тіньовим ринком таксі, а водіїв — "підвезунами".

 

Про закон

Урегулювати проблему тіньового ринку таксі покликаний згаданий вище депутатський законопроект. У вересні 2015 року документ зареєстрували, але у 2016 році комітет із питань транспорту відкликав його на доопрацювання.

Висновок Головного науково-експертного управління не втішив авторів: "Є достатні підстави вважати, що питання роботи таксі, легкових автомобілів на замовлення, достатньою мірою врегульоване в чинному законодавстві".

"У нас проста ситуація: треба вивести ринок таксі, який на 90% тіньовий, з нелегального виміру в цивілізований простір. Цей закон депутатський, але він не раз опрацьовувався в міністерстві з офіційними й неофіційними перевізниками, щоби вони добровільно перейшли із "сірої" зони в зону платників податків. У нас клієнти, які користуються таксі, не мають жодних прав і гарантій безпеки. Ці питання повинен урегулювати даний законопроект. Сподіваюся, він буде схвалений", — пояснив ЕП міністр інфраструктури Володимир Омелян.

Разом з тим, навколо окремих положень законопроекту точаться суперечки. Частина служб таксі вважає, що законопроект має право на життя за виконання низки умов. Мова йде про контроль за його виконанням та очищення ринку від нелегальних сервісів. А більшість сервісів узагалі не підтримують новий законопроект.

Одним із гострих питань є розподіл водіїв таксі на різні категорії. Автори пропонують розрізняти їх за чотирма групами: перевізник за викликом, перевізник на замовлення, перевізник на таксі і самозайнятий перевізник.

"Самозайнятий працівник" — водій з машиною, який працює на себе. Він отримує ліцензію і реєструє ФОП. Його дані є у служби ліцензування і в разі надходження скарг його можуть позбавити ліцензії. Працівник таксопарку чи служби таксі — це "перевізник на таксі". Він теж має ознаки таксі, але працює за наймом.

Відповідно до законопроекту, ці дві групи водіїв є працівниками офіційного таксі, для якого передбачені спеціальні стоянки, розпізнавальні знаки, офіційне працевлаштування. Таких привілеїв нема у двох наступних груп.

Так, "перевізник на замовлення" не може називатися таксі, працювати з фізичними особами і рекламувати свою діяльність. Цей водій працює на замовлення компаній, має ліцензію та укладає відповідні договори про співпрацю з клієнтами.

Остання категорія — "перевізники за викликом". Вони не зобов'язані мати ліцензію і реєструвати ФОП, але повинні мати страховку, посвідчення водія, медичну довідку, проходити техогляд авто і платити ПДФО. Для отримання замовлень перевізники за викликом повинні укладати договори з диспетчерськими службами.

Закон також передбачає, що диспетчерські служби, які працюють як інформаційні центри, стануть податковими агентами та податковими інформаторами. У першому випадку служба сама платитиме податок за поїздку, у другому — інформуватиме податкову про зароблену водієм суму, а податок заплатить він.

Ще один спірний момент — порядок отримання водіями ліцензій. Для оформлення цього документа водії повинні подавати номери та серії таксометрів — це обов'язкова норма. Середня ціна таксометра — 7-10 тис грн.

Законопроект також пропонує послабити норму про обов'язковість придбання таксометрів. Процедура придбання ліцензії не змінюється, але ціна на поїздку тепер може визначатися і таксометром, і за згодою сторін.

 

 

Поділитися з друзями

Коментарі

Для того, щоб залишити коментар, вам необхідно авторизуватись

Подорож у минуле Кременчука: яким було наше місто на початку цього тисячоліття? ФОТО 157 0
Зі смолоскипами та з Україною в серці: у Кременчуці відбувся святковий автопробіг. ФОТОрепортаж 562 0
Кременчужанам нагадали про подвиг ветеранів, які боролися за наше місто проти нацистів. ФОТОрепортаж 1301 0