Новини з 1996 року

Чи платитимуть українці податок на 4-ту посилку із-за кордону?

Альбіна Козлова 16 жовтня 2018 09:45 779 0

Українці масово замовляють товар з-за кордону, не залишаються осторонь і кременчужани. Багато хто з жителів нашого міста купує товари на Aliexpress, Amazon та eBay.

Проте у 2019 році отримувати міжнародні посилки стане проблематично і дуже накладно. Адже з наступного року в силу вступлять норми українського законодавства, за якими кожна четверта посилка повинна обкладатися ПДВ, митом і акцизом.

Проте відсутність механізму підрахунку посилок може зупинити увесь імпорт товарів фізичними особами. Нещодавно генеральний директор «Укрпошти» Ігор Смілянський заявив про можливе з 1 січня 2019 року повне припинення імпорту товарів українцями з-за кордону. А все тому, що без сплати податку одна людина зможе отримати всього три міжнародні посилки на місяць.

При цьому сумарна вартість товарів у кожній з них не повинна перевищувати 150 євро. А починаючи з четвертої, такі відправлення будуть обкладатися ПДВ, митом і акцизом.

«Якщо її (норму про три посилки, - ред.) не скасують, зупиниться увесь імпорт. І на цьому все закінчиться. І це буде не відповідальністю «Укрпошти», - наголосив Смілянський.

Наслідки таких обмежень будуть не надто оптимістичними - без розробленого механізму підрахунку посилок на одну фізособу повноцінна робота митних пунктів пропуску пошти опиниться під загрозою, а аеропорт «Бориспіль» буде завалений міжнародними посилками.

На думку учасників ринку, саме ця норма може спричинити «параліч» української митниці, вимивання грошей з українського бюджету і негативні наслідки для національної економіки.

«Закон про «три посилки» не має механізму його виконання, тому наслідки будуть відчутні і для гравців поштово-логістичного ринку, і для українців, і для митників. Він також вплине на обсяги надходження посилок з-за кордону, ускладнить їх отримання для українців, буде витратним і для держави, і для всіх поштово-логістичних компаній», - вважає «Укрпошта».

До речі, саме національний поштовий оператор, частка якого на ринку міжнародної доставки, за оцінками експертів, досягає 40%, найактивніше скаржиться на нові законодавчі поправки.

«Митники просто не зможуть визначити, яка посилка четверта, і можуть перестати випускати відправлення за межі митного контролю, щоб не порушувати законодавство», - каже гендиректор «Укрпошти» Ігор Смілянський.

Не залишаються осторонь і інші учасники ринку. Побоювання національної компанії з приводу майбутнього хаосу на пунктах митного контролю та на складах поштових компаній розділяє оператор експрес-доставки «Нова пошта».

«Компанія не може спрогнозувати повною мірою вплив нового законодавства на діяльність митних органів, проте є реальні побоювання щодо високої ймовірності зупинки ринку міжнародної доставки відправлень як мінімум на якийсь час. Ми поки не отримали прописаного алгоритму втілення нової норми, не розуміємо, хто і яким чином буде визначати четверту посилку, за якими даними ідентифікувати одержувача тощо», - відзначили в прес-службі «Нової пошти».

«Даний законопроект призведе до істотного подорожчання послуг операторів доставки міжнародних відправлень і пов'язаного з цим зменшення кількості відправлень, що пересилаються в Україну з-за кордону», - вважають у «Новій пошті».

Згідно з попередніми розрахунками, тільки на IТ-складову для визначення тієї самої четвертої посилки, яку замовив протягом місяця українець, необхідно близько 150 млн грн.

Багато експертів вказують, що впровадження контролю за посилками обійдеться державі дорожче, ніж стягнення податків за кожну четверту посилку.

«Це нерозумна по відношенню до держави ініціатива. Вона призведе до банального вимивання бюджетних грошей. Адже її реалізація обійдеться державі набагато дорожче, ніж казна зможе отримати грошей. Це показують конкретні приклади інших країн», - розповідає експерт ринку, власник маркетингової компанії OSDirect Валентин Калашник.

Національний поштовий оператор відзначає, що однозначно відстежити, яка посилка для українця буде четвертою, вкрай складно. У компанії вважають, що посилки можуть бути ідентифіковані тільки через ідентифікаційний номер платника податків (ІПН).

При цьому немає механізму збору персональних даних із зарубіжних країн. Щоб його отримати, кожен клієнт повинен для кожної посилки заповнити дані ІПН або оператора доставки, але поки цієї інформації не буде, поштово-логістичні компанії повинні зберігати відправлення у себе.

«Однак оператори ринку не працюють за таким механізмом. У жодного оператора немає автоматизованої складської системи для зберігання такої кількості посилок і забезпечення механізму оперативного пошуку однієї розмитненої посилки серед великої купи інших нерозмитнених посилок», - кажуть в «Укрпошті».

Також незрозуміло, як цей реєстр буде працювати в некомп'ютеризованих відділеннях у селах. Оператори й експерти переконані: не уникнути й плутанини з точним часом приходу посилки. В Україні немає єдиного оператора, через якого посилки потрапляють на територію країни, їх близько двох десятків.

Це додатково ускладнює роботу митниці, якій необхідно буде розібратися, через якого з перевізників прийшла четверта і наступні посилки.

«Десятки тисяч відправників по всьому світу від AliExpress і Amazon до дрібних продавців сувенірів повинні будуть вказувати єдиний ідентифікатор українського покупця. Очевидно, ніхто цього робити не буде. Без цього «виловити» всі посилки українського покупця буде неможливо», - зазначив Валентин Калашник.

«Буде багато конфліктів. Споживач розрахував, що його посилка зайшла на територію України в минулому місяці, в базі для податкової вона з технічних причин буде врахована першим числом наступного місяця. Буде нараховано податок. Хто повинен його сплатити? Йдеться про дуже точну синхронізацію за часом декількох десятків поштових операторів. Технічно й організаційно це неможливо», - говорить експерт.

Нагадаємо, що ці нові правила повинні були запрацювати ще з 1 січня поточного року. У грудні 2017 року Верховна Рада прийняла проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році».

Новою редакцією Податкового кодексу, що отримала в народі назву «закон про три посилки», якраз і було введено вищезазначене обмеження, а саме звільнення від оподаткування лише перших трьох відправлень.

Що цікаво - дана ініціатива покликана нібито вирішити проблему з неконтрольованим потоком комерційних партій, які навмисне «розбиваються» і пакуються як посилки, оформлені на фізосіб. У підсумку, такі партії ввозяться на територію країни безмитно, в подальшому відправляючись на склади інтернет-магазинів і великих інтернет-рітейлерів.

«Заковика в тому, що Державна фіскальна служба (ДФС) не хоче виконувати свої обов'язки, протидіяти «схемним» ввезенням, дробленню комерційних партій і т. ін. Тому Мінфін і Кабмін зайшли «з чорного ходу» і почали обмежувати кількість посилок, щоб обчислити, де є дроблення. Однак ДФС сама кришує ці схеми, навіщо їй їх руйнувати?» - прокоментував ситуацію експерт з правових питань дослідного центру Case Ukraine Андрій Саварець.

За його словами, наприклад, близько 90% автозапчастин ввозяться в Україну у вигляді експрес-відправлень без сплати податків, хоча в магазинах вони коштують так само, як і законно ввезені. Також чимало випадків, коли у відправленнях виявляються наркотики або комплектуючі зброї.

«Якщо хтось використовує посилки для контрабандного ввезення, то норма про три посилки ніяк його не зупинить. Просто база липових одержувачів буде частіше змінюватися», - говорить Калашник.

«Чесно кажучи, щоб побороти всіх цих «схемників», необхідний звичайний електронний документообіг, і щоб фіскальна служба бачила, що відбувається на периферії: хто оформляється, чиї паспорти «гуляють», де існують «мертві душі», на яких розписують посилки. Необхідно посадити аналітиків, розробити кілька програм. А Мінфін намагається вирішити проблему несистемними кроками і, звичайно, натикається на опір від операторів і митників», - каже Саварець.

Тільки після створення такого електронного реєстру можна впроваджувати обмеження, що не створюють незручності для громадян, але відсікають «схемників», які повинні нести відповідальність.

Але наразі вітчизняний ринок e-commerce нарощує обсяги до 30% щорічно, що робить його одним з найбільш швидкозростаючих у Європі. Яскравий тому доказ - вже кілька років як українські маркетологи долучилися до американських традицій влаштовувати дні найбільшого розпродажу в році, так звані «чорні п'ятниці».

У 2017 році онлайн-рітейлери відзначили, що зростання замовлень збільшилося до 2,5 разів, у порівнянні з роком раніше. При цьому Україна активно відкриває для себе покупки в зарубіжних онлайн-магазинах - AliExpress, Amazon, eBay.

Наприклад, якщо в 2014 році в Україну прийшло близько чотирьох мільйонів посилок, то вже торік таких виявилося тридцять мільйонів, загальною вартістю 900 млн дол. У поточному році вартість відправлень оцінюють у 1,5 млрд дол.

«Е-соmmеrсе росте і через кілька років обсяг електронної комерції складе близько 4 трлн дол, з яких близько 20-40% буде транскордонна торгівля», - говорить експерт Андрій Саварець.

Саме з дистрибуторами зарубіжної продукції на території України працюють українські інтернет-магазини Rozetka, F.ua та інші. Проте таких імпортерів зміни в Податковому кодексі не торкнуться, адже вони не імпортують товари самостійно, а отримують їх через офіційних дистриб`юторів.

У поточній редакції закону будь-які ризики, пов'язані з неефективною роботою органів доходів і зборів або інформаційної бази даних фіскальної служби, фактично лягають на плечі поштових операторів і експрес-перевізників, які видають українцям на руки відправлення. Тож якщо в Кабміні механізм відстеження четвертої посилки не придумають, то вже в період січневих холодів на пунктах митного оформлення поштової кореспонденції все зупиниться.

 

 

Поділитися з друзями

Коментарі

Для того, щоб залишити коментар, вам необхідно авторизуватись

Зі смолоскипами та з Україною в серці: у Кременчуці відбувся святковий автопробіг. ФОТОрепортаж 527 0
Кременчужанам нагадали про подвиг ветеранів, які боролися за наше місто проти нацистів. ФОТОрепортаж 1271 0
Фестиваль краси та грації: кременчуцька виставка-ярмарок зібрала тисячі відвідувачів. ФОТО 956 0