Новини з 1996 року

Людський фактор у грошовому еквіваленті

Юрий Сиора 30 березня 2018 Життя 520 0
Після прийняття Верховною Радою у 1992 році Закон України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» зазнавав кількох змін, однак критерії отримання матерями-одиначками матеріальної допомоги на дітей з «кишені держави» залишалися непорушними, хіба що спрощувалися умови її оформлення та зростали суми допомоги.
У нашому місті з кінця 2013 року функції оформлення документів на отримання державної допомоги перейшли з районних управлінь праці та соцзахисту населення до поки що розташованого в приміщенні адмінбудинку міськвиконкому ЦНАПу (Центру надання адміністративних послуг, з березня 2015-го - Департамент «ЦНАП у м. Кременчуці»). На сайті якого йдеться, що «спеціалісти Центру завжди готові надати населенню та гостям міста професійну консультацію з будь-яких питань щодо адміністративних послуг».
Але якщо вірити почутій редакцією «Програми Плюс» історії, банальний конгломерат бюрократизму та байдужості працівників ЦНАПу має викликати деякий сумнів у достатній професійності декого з них. Попри все, так вважає п’ятдесятип’ятирічна матір-одиначка Людмила Д. з вулиці Молодіжної, якій здалося, що саме завдяки горезвісному людському фактору її сімейний бюджет непередбачено схуднув на 1865 гривень.
«Якби ж я знала...»
«Соціальну державну допомогу на молодшого сина отримую протягом дозволеного Законом часу кожні півроку, - пише в скарзі до газети Людмила Іванівна. І розповідає, як у вівторок, 30 січня, приїхала з Молодіжного до ЦНАПу оформити державну допомогу на дитину на перші шість місяців поточного року: - Мене направили до дівчини-адміністратора, яка, «замовивши» через комп’ютер потрібні документи та попросивши в мене лише копію трудової книжки, уточнила місяць останньої виплати допомоги. Я назвала грудень 2017-го. Діловод кивнула, склала підготовлені документи докупи і нагадала: «Не вистачає форми №13, яка заповнюється протягом трьох днів, тому приходьте у п’ятницю, ось вам талончик!» На тому й розійшлися, оскільки написати заяву на державну допомогу того вівторка дівчина мені не запропонувала. Якби ж я знала...»
Коли у п’ятницю, 2 лютого, матір-одиначка завітала до ЦНАПу вдруге, довідка про склад сім’ї, якої не вистачало, опинилася вже в іншого адміністратора, до столика якої відвідувачка й присіла. Нова для пані Людмили дівчина уважно передивилася напередодні зібрані колегою документи, додала форму №13 і підготувала для підпису матір’ю-одиначкою бланк заяви на державну допомогу: «Ось тут, будь ласка!» – показала пальцем на проставлену на папері «галочку».
«Я черкнула свою карлючку на заяві, не дивлячись, - зізнається Людмила Д. – Тому, прийшовши через десять днів до ЦНАПу за «Повідомленням про надання державної допомоги сім’ям з дитиною», була неприємно вражена: допомогу на півроку мені надали, але... з 1 лютого по 31 липня, не враховуючи січень! Мої спроби довести, що я звернулася по допомогу 30 січня, а 2 лютого мені ніхто з клерків не підказав, яким саме місяцем краще датувати заяву, в ЦНАПі проігнорували: «Треба було дивитися, що підписували!»
З ознакою людського фактора
Приблизно те саме сказала кореспонденту «Програми Плюс» у рамках журналістського розслідування скарги матері-одиначки й начальник управління праці та соціального захисту населення Автозаводського району Лідія Глоба:
- Звичайно, прикро, що матір-одиначка втратила місячну суму допомоги на дитину. Однак пояснити ситуацію з формою №13 мені важко, оскільки працівники ЦНАПу нашому відомству не підпорядковані. А ось про те, що жінка звернулася по допомогу дещо запізно, сказати варто: якби вона прийшла до Центру не в  передостанній день місяця, а хоча б на тиждень раніше, непорозумінь з оформленням її пакета документів, я впевнена, не виникло б. Оскільки часу на усунення будь-яких претензій з боку матері-одиначки цілком би діловодам вистачило. А взагалі, - зауважує Лідія Миколаївна, - Людмилі Іванівні слід було відразу уважно дивитися на дату початку виплат, проставлену в документі, який вона підписувала. Бо зараз переписати її заяву заднім числом нереально - отримані нами із ЦНАПу документи вже відправлені в Полтаву.
Словом, почута від Людмили Д. історія - не на користь скаржниці, бо саме вона виявилася, можливо, через свою довірливість, неуважною. Втім чому б не припустити й те, що дівчина-адміністратор, яка обслуговувала відвідувачку, не могла не знати, що зазвичай матерям-одиначкам розподіляють допомогу за календарними півріччями: з 
1 січня по 31 червня та з 1 липня по 31 грудня. Чому адміністраторці хоча б просто не замислитися: а чого це в цій заяві фігурує не ПЕРШЕ липня, а ТРИДЦЯТЬ ПЕРШЕ? Невже тут теж зіграв роль людський фактор?
З професійною люб’язністю та посмішкою
Щоб розібратися в ситуації на місці, кореспондент «Програми Плюс» завітав до Департаменту «ЦНАП у м. Кременчуці». 
Якщо відверто, атмосфера суто функціональної діловитості операційної зали Центру приємно вразила: ані звичайної в місцях громадського прийому метушні, ані черг (хоча всі вільні місця за робочими столиками адміністраторів були зайняті клієнтами), ані невдоволених мін на обличчях заклопотаних відвідувачів. Було відразу помітно, що персонал ЦНАПу зустрічає відвідувачів із ввічливою люб’язністю, обслуговує і проводжає з привітною посмішкою.
У директора Департаменту Тетяни Печериці - мінімум макіяжу, елегантне офісне вбрання, манери secular woman*... Але неслухняне пасмо короткої зачіски та природна жіночність білявки мимоволі провокували сторонню чоловічу стать приховано наспівувати під носа слова кращої пісні групи «Фристайл»: «Ах, какая женщина, кака-а-я женщина...» Вибачте, відволіклися.
Дізнавшись про причину візиту, Тетяна Володимирівна мало не під ручку провела журналіста з операційної зали до свого кабінету, запропонувала присісти і, знайшовши прізвище скаржниці в електронній базі даних, викликала бухгалтера. Поки остання пішла з’ясовувати обставина інциденту, господиня кабінету пояснила, що при повністю комп’ютеризованій системі роботи жоден документ не «заповнюється» в ЦНАПі від руки: всі необхідні довідки замовляються адміністраторами у відповідних установах в електронному вигляді:
- Щодо згаданої в скарзі форми №13, то дійсно, за законом, довідка про склад сім’ї може готуватися районною інстанцією протягом трьох діб, - підтвердила Тетяна Печериця. - Але у випадках оформлення надання соціальної допомоги ми зазвичай просимо прискорити цей процес. І якщо нам ідуть назустріч і виконують замовлення завчасно, того ж дня автоматизована комп’ютерна програма ЦНАПу надсилає SMS-повідомлення на номер стільникового телефону клієнта (про що адміністратор рецепції повинна обов’язково кожного попереджати!) із запрошенням прийти до нас на прийом у зручний для клієнта час.. Ось дивіться, - Тетяна Володимирівна демонструє принесену бухгалтером роздруківку: - Людмила Іванівна Д. відвідала Центр у понеділок, 29 січня, а вже об 11.40 у вівторок їй була відправлена есемеска! Клієнтка ж з’явилася в ЦНАП аж у п’ятницю...
Краще пізно, ніж ніколи...
Зачарований милою переконаністю директора Департаменту «ЦНАП у м. Кременчуці» та збитий з пантелику безкомпромісною переконливістю комп’ютеризованої системи надання адміністративних послуг журналіст поспішив розкланятися. Але, крокуючи до редакції у стані давно не випробовуваної ейфорії, раптом згадав про прихований у рука... в портфелі та невикористаний при розмові з Тетяною Печерицею козир.
Втім краще пізно, ніж ніколи, зайвий раз згадати, як у своїй скарзі мати-одиначка Людмила Д. підкреслювала, що «приїхала до ЦНАПу оформити державну допомогу на дитину... у ВІВТОРОК, ТРИДЦЯТОГО СІЧНЯ».
Згадати, як директор департаменту Тетяна Печериця натякнула, що SMS-повідомлення матері-одиначці електронна система ЦНАП відправила об 11.40 ТОГО Ж ВІВТОРКА!
А згадавши, припустити, що ТРИДЦЯТОГО СІЧНЯ необхідний пакет документів для надання соціальної допомоги дитині Людмили Д. ВЖЕ БУВ повністю ГОТОВИЙ. 
Якщо ж припущення правильне, виникає слушне запитання: що ж тоді спонукало адміністратора рецепції запросити матір-одиначку прийти в П’ЯТНИЦЮ, ДРУГОГО ЛЮТОГО («Ось вам талончик!») – бюрократична байдужість до чужих клопотів чи звичайний людський фактор? 
Можливо, простежується людський фактор і в неуважності директора департаменту Тетяни Печериці, яка вчитувалася у принесену журналістом скаргу мимохідь і, ймовірно, просто не надала значення ключовому слову «ТАЛОНЧИК»?
Що тут уже казати про кореспондента, який, потрапивши в полон жіночої привабливості, забув поцікавитися головним у викладеній ситуації: якщо для Департаменту ЦНАП у м. Кременчуці, як і для решти державних відомств, репутація та видимість хорошої роботи не є важливішими за дійсні її результати, чи є законний спосіб повернути матері-одиначці втрачені (знову ж таки через той клятий людський фактор?) 1865 гривень допомоги на дитину?
* Secular woman (анг.) – ділова жінка 

Поділитися з друзями

Коментарі

Для того, щоб залишити коментар, вам необхідно авторизуватись